Отрисовка с помощью Three.js, загрузка моделей GLTF и текстур PNG | Rendering with Three.js, loading of GLTF models and PNG textures
You can not select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.

149 lines
4.4KB

  1. // // // //
  2. ОтслеживатьНажатияВРисователе = мир =>
  3. {
  4. мир.отслеживатьНажатияВРисователе = true;
  5. уведомитьОНажатии = (событие) =>
  6. {
  7. if (!мир.отслеживатьНажатияВРисователе)
  8. {
  9. return;
  10. }
  11. var позиция = new THREE.Vector2();
  12. var ширина = window.innerWidth * мир.масштаб;
  13. var высота = window.innerHeight * мир.масштаб;
  14. позиция.x = ((событие.clientX + window.pageXOffset) / ширина ) * 2 - 1;
  15. позиция.y = - ((событие.clientY + window.pageYOffset) / высота) * 2 + 1;
  16. мир.позицияНажатияВРисователе = позиция;
  17. мир.уведомить("нажатие в рисователе");
  18. };
  19. // Палец.
  20. window.addEventListener(
  21. "touchstart",
  22. function(событие) {
  23. уведомитьОНажатии(событие.touches[0]);
  24. }
  25. );
  26. // Мышь.
  27. window.addEventListener(
  28. "click",
  29. function(событие) {
  30. уведомитьОНажатии(событие);
  31. }
  32. );
  33. // iOS.
  34. // https://stackoverflow.com/a/31459240/3404710
  35. мир.рисователь.domElement.style.cursor = "pointer";
  36. };
  37. // // // //
  38. ЗапуститьРисователя = мир =>
  39. {
  40. function отрисовать(время)
  41. {
  42. requestAnimationFrame(отрисовать);
  43. мир.рисователь.render(мир.сцена, мир.камера);
  44. мир.времяРисования = время;
  45. мир.уведомить("отрисовали кадр");
  46. }
  47. отрисовать();
  48. };
  49. // // // //
  50. ИзменитьРазмерРисователя = мир =>
  51. {
  52. var ширина = window.innerWidth * мир.масштаб;
  53. var высота = window.innerHeight * мир.масштаб;
  54. мир.камера.aspect = ширина / высота;
  55. мир.камера.updateProjectionMatrix();
  56. мир.рисователь.setSize(ширина, высота);
  57. /*
  58. position: absolute;
  59. left: 0;
  60. top: 0;
  61. */
  62. var размер = мир.масштаб * 100;
  63. мир.канва.style = `
  64. max-width: ${размер}%;
  65. max-height: ${размер}%;
  66. width: ${размер}%;
  67. height: ${размер}%;
  68. `;
  69. };
  70. // // // //
  71. ОтслеживатьИзменениеРазмераОкнаБраузера = мир =>
  72. {
  73. window.addEventListener(
  74. "resize",
  75. function() {
  76. мир.уведомить("изменили размер окна браузера");
  77. }
  78. );
  79. };
  80. // // // //
  81. НастроитьРисователя = мир =>
  82. {
  83. мир.сцена = new THREE.Scene();
  84. мир.камера = new THREE.PerspectiveCamera(45, 1, 0.1, 1000);
  85. мир.ловец = new THREE.Raycaster();
  86. мир.модельер = new THREE.GLTFLoader();
  87. мир.текстурщик = new THREE.TextureLoader();
  88. мир.масштаб = 1;
  89. мир.канва = document.createElement("canvas");
  90. var родитель = document.createElement("div");
  91. родитель.appendChild(мир.канва);
  92. родитель.style = "overflow: auto; width: 100%; height: 100%; max-width: 100%; max-height: 100%;";
  93. document.body.prepend(родитель);
  94. мир.рисователь = new THREE.WebGLRenderer({canvas: мир.канва, antialias: true});
  95. };
  96. // // // //
  97. УстановитьBase64JS = мир =>
  98. {
  99. var модуль = мир.модули.модульПоУказателю(УКАЗАТЕЛЬ_ЭТОГО_МОДУЛЯ);
  100. var содержимое = модуль.содержимое["/base64js.min.js"];
  101. eval(содержимое);
  102. мир.база64ИзДвоичногоМассива = base64js.fromByteArray;
  103. мир.база64ВДвоичныйМассив = base64js.toByteArray;
  104. };
  105. // // // //
  106. УстановитьThreeJS = мир =>
  107. {
  108. var модуль = мир.модули.модульПоУказателю(УКАЗАТЕЛЬ_ЭТОГО_МОДУЛЯ);
  109. var код = модуль.содержимое["/three.js"];
  110. var скрипт = document.createElement("script");
  111. скрипт.innerHTML = код;
  112. document.body.appendChild(скрипт);
  113. };