Отрисовка с помощью Three.js, загрузка моделей GLTF и текстур PNG | Rendering with Three.js, loading of GLTF models and PNG textures
You can not select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.

143 lines
4.2KB

  1. // // // //
  2. ОтслеживатьНажатияВРисователе = мир =>
  3. {
  4. мир.отслеживатьНажатияВРисователе = true;
  5. уведомитьОНажатии = (событие) =>
  6. {
  7. if (!мир.отслеживатьНажатияВРисователе)
  8. {
  9. return;
  10. }
  11. var позиция = new THREE.Vector2();
  12. var ширина = window.innerWidth * мир.масштаб;
  13. var высота = window.innerHeight * мир.масштаб;
  14. позиция.x = ((событие.clientX + window.pageXOffset) / ширина ) * 2 - 1;
  15. позиция.y = - ((событие.clientY + window.pageYOffset) / высота) * 2 + 1;
  16. мир.позицияНажатияВРисователе = позиция;
  17. мир.уведомить("нажатие в рисователе");
  18. };
  19. // Палец.
  20. window.addEventListener(
  21. "touchstart",
  22. function(событие) {
  23. уведомитьОНажатии(событие.touches[0]);
  24. }
  25. );
  26. // Мышь.
  27. window.addEventListener(
  28. "click",
  29. function(событие) {
  30. уведомитьОНажатии(событие);
  31. }
  32. );
  33. // iOS.
  34. // https://stackoverflow.com/a/31459240/3404710
  35. мир.рисователь.domElement.style.cursor = "pointer";
  36. };
  37. // // // //
  38. ЗапуститьРисователя = мир =>
  39. {
  40. function отрисовать(время)
  41. {
  42. requestAnimationFrame(отрисовать);
  43. мир.рисователь.render(мир.сцена, мир.камера);
  44. мир.времяРисования = время;
  45. мир.уведомить("отрисовали кадр");
  46. }
  47. отрисовать();
  48. };
  49. // // // //
  50. ИзменитьРазмерРисователя = мир =>
  51. {
  52. var ширина = window.innerWidth * мир.масштаб;
  53. var высота = window.innerHeight * мир.масштаб;
  54. мир.камера.aspect = ширина / высота;
  55. мир.камера.updateProjectionMatrix();
  56. var чёткостьApple = 2;
  57. мир.рисователь.setSize(ширина * чёткостьApple, высота * чёткостьApple);
  58. var размер = мир.масштаб * 100;
  59. мир.канва.style = `
  60. position: absolute;
  61. left: 0;
  62. top: 0;
  63. max-width: ${размер}%;
  64. max-height: ${размер}%;
  65. width: ${размер}%;
  66. height: ${размер}%;
  67. `;
  68. };
  69. // // // //
  70. ОтслеживатьИзменениеРазмераОкнаБраузера = мир =>
  71. {
  72. window.addEventListener(
  73. "resize",
  74. function() {
  75. мир.уведомить("изменили размер окна браузера");
  76. }
  77. );
  78. };
  79. // // // //
  80. НастроитьРисователя = мир =>
  81. {
  82. мир.сцена = new THREE.Scene();
  83. мир.камера = new THREE.PerspectiveCamera(45, 1, 0.1, 1000);
  84. мир.ловец = new THREE.Raycaster();
  85. мир.модельер = new THREE.GLTFLoader();
  86. мир.текстурщик = new THREE.TextureLoader();
  87. мир.масштаб = 1;
  88. мир.канва = document.createElement("canvas");
  89. document.body.prepend(мир.канва);
  90. мир.рисователь = new THREE.WebGLRenderer({canvas: мир.канва, antialias: true});
  91. };
  92. // // // //
  93. УстановитьBase64JS = мир =>
  94. {
  95. var модуль = мир.модули.модульПоУказателю(УКАЗАТЕЛЬ_ЭТОГО_МОДУЛЯ);
  96. var содержимое = модуль.содержимое["/base64js.min.js"];
  97. eval(содержимое);
  98. мир.база64ИзДвоичногоМассива = base64js.fromByteArray;
  99. мир.база64ВДвоичныйМассив = base64js.toByteArray;
  100. };
  101. // // // //
  102. УстановитьThreeJS = мир =>
  103. {
  104. var модуль = мир.модули.модульПоУказателю(УКАЗАТЕЛЬ_ЭТОГО_МОДУЛЯ);
  105. var код = модуль.содержимое["/three.js"];
  106. var скрипт = document.createElement("script");
  107. скрипт.innerHTML = код;
  108. document.body.appendChild(скрипт);
  109. };